Film Nice

خوش سرور : فیلمسازان باید آگاهی نسبی از روند پخش فیلم داشته باشند/ جشنواره های جعلی مانعی بزرگ برای موفقیت های بین المللی فیلم کوتاه است.

1404.08.23
Cinema Doost
0

جشنواره های ماهیانه ، فصلی و در واقع جعلی فیلم کوتاه یک آسیب جدی در مسیر پخش استاندارد فیلم است و این علف هرز را باید هرس کرد .

اشکان خوش سرور

اشکان خوش سرور فیلمساز و مدیرعامل مرکز فنی و پشتیبانی تولید سینمایی اکسون در مصاحبه با خبرگزاری هنر مانا گفت: در سال های اخیر با گسترش پلتفرم های ارسال فیلم به جشنواره ها ، فیلمسازان بدون شناخت از استراتژی پخش فیلم و حتی بدون مطالعه شرایط و مقررات ، اقدام به ارسال فله ای فیلم خود به جشنواره های متعدد می کنند فارغ از اینکه بسیاری از این جشنواره ها هیچگونه پشتوانه ی هنری و اجرایی ندارند و صرفا با دریافت هزینه های دلاری به کسب درآمد مشغول هستند و خروجی مطلوب و نظارتی بر آن ها نیز وجود ندارد به عبارتی با یک کلاهبرداری آشکار رو به رو هستیم.

وی تصریح کرد: ما در یک دوره آموزشی پخش فیلم ، یک فایل ویدیویی به صورت خام و با تصویر سیاه در یک پلتفرم بارگذاری کرده و به جشنواره ای ارسال کردیم چند روز بعد همان فایل ویدویی به عنوان فیلم منتخب همان جشنواره معرفی گردید که کاملا واضح است حتی آثار ارسال شده، دیده نمی شوند.

اشکان خوش سرور

اشکان خوش سرور 

خوش سرور اذعان داشت: عدم شناخت فیلمسازان از گرید بندی جشنواره ها و تفاوت قائل نبودن بین ارسال فیلم با پخش استاندارد فیلم ، توهمی را ایجاد می کند که ما آن را به عنوان موفقیت یک فیلمساز در رسانه ها شاهد خواهیم بود . اخیرا یک فیلم کوتاه که در یک جشنواره جعلی برگزیده شده بود در شورای شهر یک شهر مورد تجلیل قرار گرفت و بنر تبریک در تمامی شهر نصب شد در حالی که بسیاری از فیلمسازان که در جشواره های مورد تائید فیاف و اسکار کوالیفای پذیرفته و برگزیده می شوند نادیده گرفته می شوند.

مدیرمسئول شرکت فیلمسازی اکسون در ادامه بیان داشت: بسیاری از جشنواره های نامعتبر ویژگی هایی دارند که به راحتی قابل تشخیص هستند: نبودن شفافیت در داوری آثار ، عدم انتشار نتایج و گزارش ها ، فعال نبودن سایت و شبکه های اجتماعی جشنواره و عدم پاسخگویی مسئولین آن ، فاصله بسیار کم بین زمان اعلام فیلم های منتخب و زمان اختتامیه جشنواره مواردی هستند که می توان به آن اشاره کرد.

وی تاکید کرد : بدیهی است که جشنواره ای که صرفا 2 روز بین اعلام اسامی منتخبین رسمی تا اعلام نتایج نهایی در نظر می گیرد نمی تواند یک جشنواره واقعی و استاندارد باشد .

اشکان خوش سرور

اشکان خوش سرور 
مدیرعامل آموزشگاه آزاد سینمایی اکسون 

 

اشکان خوش سرور با اشاره به اینکه این وظیفه ذاتی رسانه هاست که صحت اخبار را بررسی کنند افزود: رسانه ها با یک جستجوی ساده و دسترسی به وبسایت و شبکه های اجتماعی یک جشنواره می توانند اطلاعات لازم را برای اعتبار سنجی جشنواره ی مدنظر بدست بیاورند ولی متاسفانه ما به دفعات با اخباری درباره برگزیده شدن یک فیلم در یک جشنواره اسکار کوالیفای و معرفی آن فیلم به آکادمی اسکار رو به رو هستیم که آن جشنواره اساسا واجد صلاحیت اسکار کوالیفای نبوده است یا آن فیلم در یک دسته بندی خاص برگزیده شده است که منجر به معرفی فیلم به آکادمی اسکار نمی شود .

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر فیلسازان با بی توجهی به مسیر پخش فیلم و نداشتن استراتژی مشخص ، فرصت های ارزشمند برای حضور در جشنواره های الف و نمایش پریمیر فیلم را از دست می دهند . بسیاری از جشنواره های معتبر و در لیست فیاف (فدراسیون بین المللی انجمن تهیه کنندگان فیلم ) شرایط و مقررات خاصی دارند از جمله پریمیر که به این معنی است نمایش فیلم برای اولین بار می بایست در آن جشنواره باشد در غیر اینصورت به هیچ وجه پذیرفته نمی شود. شرکت در جشنواره های دیگر و همچنین جشنواره های جعلی و نامعتبر و انتشار فیلم در شبکه های اجتماعی و ... این فرصت را از بین می برد که به طور مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد :

World premiere که به این موضوع اشاره می کند؛ می بایست اولین نمایش فیلم شما در آن جشنواره باشد.

International premiere به این معنی است که اولین اکران بین المللی فیلم باید در آن جشنواره باشد لذا نمایش فیلم و حضور در جشنواره ای در کشور سازنده فیلم بلامانع است .

National premiere اولین اکران ملی فیلم باید در آن جشنواره باشد به طور مثال جشنواره فیلم کوتاه تهران شامل این مقررات می باشد و اگر فیلم کوتاه شما در جشنواره های دیگری در ایران شرکت کرده باشد از شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران محروم خواهد شد.

همچنین اولین پخش قاره ای فیلم continental premiere مانند قاره اروپا نیز به عنوان چهارچوب دیگری است که در کنار پخش منطقه ای regional premiere همچون غرب آسیا در مقررات جشنواره ها مشاهده می شود.

به عبارتی ، اگر هدف گذاری شما در استراتژی پخش فیلم ، جشنواره هایی با مقررات world premiere باشد نباید ابتدا فیلم کوتاه خود را به جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال کنید اما بعد از پذیرفته شدن در آن جشنواره می توانید برای جشنواره فیلم کوتاه تهران نیز اقدام کنید و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

خوش سرور گفت: آگاهی از گرید بندی ، زمانبندی ، قوانین و مقررات ، محدودیت های ژانری ، موضوعی و زمانی جشنواره ها برای نگارش استراتژی استاندارد پخش فیلم و موفقیت های بین المللی یک فیلم سینمایی یا کوتاه بسیار حائز اهمیت است بالاخص که جشنواره های معتبر ، راه را برای حضور فیلم شما در بسیاری دیگر از جشنواره ها باز می کند و باید در اولویت قرار بگیرند.

در تمامی موارد مطروحه جشنواره های جعلی ، ماهیانه و فصلی یک آسیب جدی و غیرقابل کتمان است که عدم شناخت از آن علاوه بر ضرر مالی می تواند بر سرنوشت یک فیلم و سهم آن در موفقیت های بین المللی تاثیر بسزایی داشته باشد.

در پایان اشکان خوش سرور به فیلمسازان توصیه کرد مقوله پخش فیلم را به همان اندازه که در تولید یک اثر وقت ، انرژی و سرمایه می گذارند ، جدی بگیرند و از شرکت های پخش فیلم معتبر و با رزومه شفاف و افراد با تجربه مشورت بگیرند تا تضمینی برای عرضه ی مطلوب فیلم در عرصه بین المللی باشد.

 

 

( این مطلب رپورتاژ بوده و سایت سینما دوست در تالیف و تنظیم آن نقشی نداشته است و تایید کننده آن نمی باشد . )

نظر دهید :

نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود

بالا